SAHABAT SETIA

Selasa, 23 November 2010

BUNUH IA!!!!




Assalamu'alaykum warahmatullahi wabarakatuh buat semua sahabat....

Apa khabar iman, akal dan diri? Harap dalam keadaan sihat sejahtera di dalam jagaan-Nya.Ameen..hanya ALLAH lah sebaik-baik penjaga.

Ingin saya kongsikan frasa dalam buku Di Mana Dia Di Hatiku, karya Ust. Pahrol Mohd Juoi, yang sangat menyentuh fikir dan rasa saya..

Dipetik dari topik: Kill Your Darling!

Cari-carilah di mana kecintaanmu yang mungkin membutakan mata hatimu. Belajarlah daripada kisah Nabi Ibrahim a.s. yang diperintahkan menyembelih kecintaannya Nabi Ismail a.s. - seorang anak yang soleh, taat dan setia manakan mungkin menjadi hijab cintanya kepada yang Esa? Namun ALLAH menguji Nabi Ibrahim a.s., agar mengutamakan cinta ALLAH daripada yang lain.

Siapakah 'Ismail-Ismail' dalam hidup kita? Carilah semua itu di sebalik pendirian, gelaran, jawatan, amal, isteri, teman dan segala yang menjadi kesayanganmu. "Sunting" tulisan hidupmu dengan imbasan dan suluhan doa. Mudah-mudahan ALLAH akan memberikan kita panduan dan keberanian untuk jadi seperti Ibrahim a.s...Kill your darling dalam kehidupan!

Sering kita alpa, bahawa yang paling kita cinta itulah kerap menjadi hijab untuk mendapat CINTA. Bukan untuk menimbulkan dikotomi (pertentangan apalagi dilema) antara cinta manusia dengan cinta ALLAH...tetapi selalunya begitulah kita teruji. Lepaskanlah cinta yang kecil untuk mendapat cinta yang lebih besar. Apabila kita mendapat cinta yang lebih besar, cinta yang kecil akan menyerah dengan rela.

Apakah Nabi Ibrahim a.s. kehilangan Ismail yang rela dikorbankannya? Tidak, bila 'dia' melepaskan Ismail, Ismail kekal menjadi anak yang dicintainya. Malah, dia dikurniakan seekor kibasy yang gemuk sebagai hadiah dan barakah kesediaannya mengorbankan Ismail a.s. ALLAH mengajar kita supaya kill your darling bukan untuk mendera, tetapi beegitulah yang dinamakan cinta..sentiasa menagih ujian.

Selepas diuji layaklah seorang hamba mendapat cinta (manusia) dan cinta (ALLAH) kerana berjaya 'mengorbankan' cinta yang kecil demi cinta yang besar!

~ ALLAH....bukan mudah menggapai cinta ALLAH..cinta ALLAH tidak ternilai harganya..tetapi jangan putus asa..kerana tidak ada istilah putus asa dalam mengharap keampunan dan keredhaan ILAHI..ingatilah, ALLAH sentiasa menanti hamba-hanbaNYA yang ingin kembali meraih cintaNYA..

YA ALLAH YA RAHMAN
YA ALLAH YA RAHIM
SUBHANALLAH WA BIHAMDIHI
SUBHANALLAHIL 'ADZIM.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TINGGALKAN JEJAK LANGKAH ANDA DISINIE... SEMOGA SAYA BOLEH MEMBALAS KUNJUNGAN!!!

TOLONG ISI FORM INI SEBAGAI TANDA ANDA MELAWAT BLOG INI

Name:
Email Address:
Blog Address
Pendapat anda tentang Blog ini dan saranan/taujihad/nasihat anda kepada admin rasmi blog ini...
Harapan anda terhadap Blog ini

Click here to create your own form.

PELAWAT BLOGGER

,


I made this widget at MyFlashFetish.com.